Používateľské nástroje

Vyhľadávanie



Detský pohľad na svet je úplne iný, ako má dospelý človek (rozhovor s ilustrátorkou Alžbetou Kováčovou)

Dátum uverejnenia: 16.8.2021

Detský pohľad na svet je úplne iný, ako má dospelý človek (rozhovor s ilustrátorkou Alžbetou Kováčovou)

Kto vdýchol podobu sprievodným postavičkám v HUPSOV-om šlabikári či maskotovi našej digitálnej podpory, veselému Offíkovi? Spoznajte bližšie známu slovenskú ilustrátorku detských knižiek a literatúry.

Učebnice, pracovné zošity, písanky a čítanky patria do každého detského sveta. Žiaci ich otvárajú denne na vyučovaní i pri písaní domácich úloh. Preto je dôležité, aby ich oslovili aj vizuálne. A práve o to sa starajú naši ilustrátori. Vedeli ste, že ilustrácie v učebniciach nemajú byť iba esteticky príťažlivé, ale majú pomôcť žiakom aj lepšie vnímať a pochopiť učivo? Aj o tom sme sa rozprávali s ilustrátorkou a grafickou dizajnérkou Mgr. art. Alžbetou Kováčovou.

 

 

Veľa detí má pozitívny vzťah ku kresleniu už v ranom detstve. Mali ste ho tiež? Ako si spomínate na svoje „ilustrátorské“ začiatky a ako ste ich rozvíjali?

Keď som bola dieťa, chcela som byť maliarkou, aj keď som si vtedy ešte nevedela predstaviť, čo to zahŕňa. Moja mama bola učiteľkou v materskej škôlke a veľmi ma v tom podporovala. Neskôr som navštevovala ZUŠ.  Po základnej škole som išla na Školu úžitkového výtvarníctva do Kremnice, kde som študovala odbor Hračky a dekoratívne predmety. Bol to fantastický odbor. Mali sme tam úžasného pedagóga. Z tohto štúdia čerpám v mojej práci dodnes. Poskytlo mi to dobrý základ aj pre štúdium na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde som vyštudovala grafický dizajn. Tam sme mali možnosť akúkoľvek tému ľubovoľne spracovať a ja som tých šesť rokov na vysokej škole „preplávala“ tak, že som sa do istej miery pri každej téme venovala ilustrácii. Keď sme mali vytvoriť poster, ja som ho spravila komixový. Keď knihu, tak som ju spravila ilustrovanú. Čiže som akosi prirodzene inklinovala k ilustrácii, aj keď vtedy ešte nebolo isté, že sa vyberiem práve týmto smerom.

 

Vaša tvorba je určená prevažne deťom. Čo Vás motivovalo zamerať sa práve na detské ilustrácie?

Nebol to z mojej strany zámer. Nikdy som nemala vzťah k figuratívnemu umeniu a realistickému stvárneniu objektov. Oslovovali ma vždy veci, ktoré mali oči a výraz. To sa mi vždy páčilo. Aj teraz si rada kupujem veci, ktoré majú pekné oči a výraz. Aj keď sa vyhováram, že to vlastne kupujem môjmu synovi Teovi. Preto kreslím ilustrácie, ktoré oslovujú deti. Vychádza to z toho, čo sa mi páči a čo mi prirodzene ide.

 

Kde najčastejšie čerpáte inšpiráciu na svoju tvorbu?

To je ťažké povedať. Chcela by som mať viac času na to, aby som tú inšpiráciu mohla čerpať. Dokážem ju totiž čerpať, keď som oddýchnutá, čo sa mi stáva v poslednom čase málokedy. Ale myslím si, že častokrát ma inšpirujú niektoré Teove kresby. Detský pohľad na svet je úplne iný, ako má dospelý človek. A ešte ma inšpiruje, keď objavím pekné detské knihy alebo keď môžem oddychovať v prírode. Vtedy dokážem úplne vypnúť hlavu a prídem na iné myšlienky. Potom prichádzajú aj nápady, ako vyriešiť niektoré veci v ilustrácii. Zvyčajne je to práve vtedy, keď nad nimi nemusím intenzívne rozmýšľať.

 

Kto je Vaším najväčším fanúšikom? Kto Vás podporuje a povzbudzuje?

Rada by som povedala, že je to môj syn Teo. Lenže on je mojimi ilustráciami obklopený od malička. Zvyknem ho zapájať aj do rôznych aktivít s edukačnými kartičkami, preto si myslím, že je rád, keď si od toho oddýchne. Takže on to bohužiaľ zatiaľ nie je. Keď sa však zamyslím nad tým, koho by som mohla považovať za svojho fanúšika, tak asi najviac spätnej väzby dostávam od svojich dlhoročných klientov.

 

S Vašimi ilustráciami sa môžu deti i dospelí stretnúť v mnohých detských knižkách. Ako sa začala spolupráca s naším vydavateľstvom?

Bolo to v čase, keď som pracovala ako grafická dizajnérka v reklamnej agentúre a mimo toho som sa podieľala na ilustrovanej prílohe pre deti do jedného denníka. Striedali sme sa tu viacerí ilustrátori z Asociácie ilustrátorov. Išlo o sériu rozprávkových príbehov s doplňovačkami. Ja som v nej ilustrovala príbeh dievčatka Amálky. V tejto prílohe, ktorá vychádzala každú sobotu, ma objavil váš šéfredaktor a oslovil ma na spoluprácu.

 

Spolupodieľali ste sa na ilustrovaní HUPSOV-ho šlabikára. Je ilustrovanie učebnice v niečom iné ako ilustrovanie detských knižiek?

Z práce v reklamnej agentúre som bola zvyknutá na rôzne typy úloh. Niekedy dostanete od klienta presné zadanie, ktorého sa treba držať, inokedy máte pri tvorbe širšie pole pôsobnosti. V prípade ilustrovania učebníc a učebných materiálov treba okrem príjemného vizuálu a hravosti dbať aj na funkčnosť diela vzhľadom na učivo, na ktoré nadväzuje. Ilustrácie musia v prvom rade spĺňať zadaný účel a pomôcť deťom pochopiť učivo. Je tu vždy jasne zadané, čo má ilustrácia predstavovať, aj v akom percentuálnom pomere voči textu sa má vyskytovať. Akú kreativitu do toho dám, to je už môj bonus. Snažím sa o to, aby ilustrácie v učebniciach deti zaujali, lebo aj to môže mať vplyv na to, či budú učebnicu každý deň otvárať s radosťou. 

 

foto knihy Koníček budíček z archívu Alžbety Kováčovej

Vedeli by ste zo svojich ilustrácií vybrať postavičku, ku ktorej máte osobitný vzťah?

Áno. Je to Jožko z knižky O koníčovi Budíčkovi, ktorého som vytvorila ešte na vysokej škole. Mala som vtedy časový luxus dostatočne sa s postavičkou zoznámiť. Išlo o moju bakalársku prácu. Autorský text vytvoril môj kamarát a ja som knižku ilustrovala. Vytlačená bola na sieťotlači. Tým pádom to bol taký handmade produkt, všetko som robila ručne. Myslím si, že postavička Jožka mi prirástla k srdcu aj preto, lebo som ho mala nakresleného zo všetkých strán, podôb a veľmi veľa som s ním prežila. 

 

K našim titulom ponúkame pre učiteľov aj komplexnú podporu na vyučovanie – aitec offline. Vy ste mu dali tvár v podobe maskota Offíka. Poviete nám, ako vznikal?

Bola to pre mňa príjemná práca. Postavička mala byť prepojená s logom. Tvorila som ju v niekoľkých výrazoch a pózach, aby sa dala využiť pri rôznych príležitostiach. Z loga som použila symbol letiacej kométy, z ktorej som pre Offíka vyrobila vlásky. Offík vlastne predstavuje pixel v 3D podobe, ktorý je symbolom digitálneho sveta. Rovnaké prepojenie digitálneho a printového sveta som použila aj pri tvorbe ilustrácie pre vašu novú koncepciu učebníc LITE.

 

 

Okrem ilustrácií do učebníc, ste pre naše vydavateľstvo robili redizajn firemného loga, ktoré sme prvýkrát predstavili v tohtoročnom Edičnom katalógu na školský rok 2021/2022. V čom je tvorba loga odlišná od tvorby ilustrácií do učebnice?

Logá robím rada. Miera kreativity vždy závisí od klienta a od zadania. Niekedy je predstava veľmi konkrétna. Inokedy zadanie ponúka veľa možností. To pre tvorcu loga otvára priestor na vlastnú kreativitu a z celého procesu sa stáva zábava. 

 

Ďalšie ukážky z tvorby ilustrátorky Alžbety Kováčovej nájdete na jej osobnom blogu.

 

Rozhovor pripravila Lea Nováková


SORUDAN Solutions, s.r.o.

Prihlásenie



Zabudnuté heslo

Nemáte vytvorené zákaznícke konto? Zaregistrujte sa.