Používateľské nástroje

Vyhľadávanie



Neúplná veta v druhom ročníku a čo s ňou

Dátum uverejnenia: 23.2.2021

Neúplná veta v druhom ročníku a čo s ňou

Do inovovaného Štátneho vzdelávacieho programu ISCED 1 sa dostalo v 2. ročníku ZŠ učivo o neúplnej vete. Ako si s tým poradiť v praxi, nájdete v našom článku, ktorého súčasťou je aj stanovisko ŠPÚ.

Do inovovaného Štátneho vzdelávacieho programu (ďalej len iŠVP) ISCED 1 sa dostalo v 2. ročníku ZŠ učivo o neúplnej vete. Podľa obsahového štandardu má žiak druhého ročníka poznať pojem „neúplná veta“ aj napriek tomu, že sa tento pojem podľa iŠVP ISCED 2 zavádza ako nový termín v 6. ročníku ZŠ. Žiaci sa s týmto učivom oboznamujú v rámci syntaxe, kde sa pod názvom „neúplná veta“ rozumie dvojčlenná veta, v ktorej je nevyjadrený podmet, napr. Píše list. Toto učivo vyžaduje, aby žiaci poznali hlavné vetné členy – podmet a prísudok, s ktorými sa tiež oboznamujú v 6. ročníku ZŠ. Nepredpokladá sa, že ich poznajú z prvého stupňa ZŠ. Napriek tomu sa vo výkonovom štandarde iŠVP ISCED 1 uvádza, že žiak 2. ročníka má vedieť „rozlišovať neúplnú vetu v texte“.

V našich učebniciach pre 2. ročník ZŠ sme preto zvolili výklad učiva opisnou formou, keďže pojmy podmet, prísudok, jednočlenná a dvojčlenná veta druháci neovládajú. Tému sme spracovali a jednoducho vysvetlili pomocou porovnania úplných a neúplných viet formou primeranou ich veku.

Spracovanie učiva o neúplnej vete v učebnici

Slovenský jazyk pre 2. ročník ZŠ (Z. Hirschnerová a kol.)

Spracovanie učiva o neúplnej vete v pracovnom zošite k učebnici

Slovenský jazyk pre 2. ročník ZŠ (Z. Hirschnerová a kol.)


O stanovisko k uvedenej problematike sme požiadali ŠPÚ. Ich vyjadrenie je nasledovné:
Učivo o neúplnej vete už nie je súčasťou cieľov a obsahu vzdelávania pre prvé tri ročníky základnej školy v Prílohe č. 1 Dodatku č. 7 k štátnemu vzdelávaciemu programu pod názvom „Opatrenia na odstránenie alebo minimalizáciu dôsledkov mimoriadneho prerušenia školského vyučovania v školách v školskom roku 2019/2020 a na zosúladenie znenia štátnych vzdelávacích programov so znením školského zákona“ schváleného dňa 29. 6. 2020 pod číslom 2020/13534:1-A 2110 a ani súčasťou obsahu vzdelávania pre 1. cyklus základnej školy v Dodatku č. 8 k štátnemu vzdelávaciemu programu pod názvom „Upravené rámcové učebné plány a vzdelávacie štandardy na odstránenie dôsledkov mimoriadneho prerušenia školského vyučovania v školách v školskom roku 2019/2020 pre školy spolupracujúce so Štátnym pedagogickým ústavom“ schváleného dňa 19. 8. 2020 pod číslom 2020/15129:1-A2100. Súčasne, na základe stanoviska Odbornej komisie pre primárne vzdelávanie, ktorá konštatovala možnosť vynechania učiva o neúplnej vete bez ohrozenia dosiahnutia cieľov v oblasti rozvíjania komunikačných a jazykových kompetencií žiakov primárneho vzdelávania, v prípade posudzovania didaktických prostriedkov nebude vynechanie učiva o neúplnejvete vnímané ako nesúlad so štátnym vzdelávacím programom.“ Na základe uvedeného je možné učivo o neúplnej vete úplne vynechať a na prvom stupni základných škôl nepreberať. 

Spracovanie učiva o neúplnej vete v pracovnej učebnici

Slovenský jazyk pre 2. ročník ZŠ (R. Titková a kol.)


Vo svojom stanovisku ŠPÚ ďalej uvádza, že na základe nášho podnetu a vyššie spomínaných faktov požiada MŠVVaŠ SR o „vydanie dodatku k inovovanému Štátnemu vzdelávaciemu programu pre primárne vzdelávanie, predmetom ktorého by bolo vyňatie neúplnej vety zo vzdelávacieho štandardu vyučovacieho predmetu slovenský jazyk a literatúra pre 2. ročník“.

Ak dôjde k úprave iŠVP a učivo o neúplnej vete sa z neho vyjme, upravíme obsah našich učebníc podľa aktuálneho usmernenia.


SORUDAN Solutions, s.r.o.

Prihlásenie



Zabudnuté heslo

Nemáte vytvorené zákaznícke konto? Zaregistrujte sa.