Používateľské nástroje

Vyhľadávanie



OČAMI AUTOROV: Matematika pre prvákov s Pluskom

Dátum uverejnenia: 16.4.2025

OČAMI AUTOROV: Matematika pre prvákov s Pluskom

Kto by vám lepšie priblížil novú pracovnú učebnicu z matematiky ako samotné autorky? Dozviete sa viac aj o metodických komentároch a aitec offline.

Za tvorbou trojdielnej pracovnej učebnice Matematika pre prvákov s Pluskom stojí autorský kolektív Jana Ježišková, Helena Hlavajová a Viera Ďurdíková. Všetky tri autorky sú učiteľkami pre primárne vzdelávanie s dlhoročnou praxou. Do tohto diela vložili svoje skúsenosti i postrehy a skoncipovali pracovnú učebnicu, ktorá poskytuje učiteľom podporu pri zavádzaní zmien podľa kurikulárnej reformy.

Autorky Jana Ježišková (vľavo), Helena Hlavajová (v strede) a Viera Ďurdíková (vpravo)

 

Svojou novou edukačnou publikáciou chcú dosiahnuť, aby si žiaci matematiku obľúbili už od prvého ročníka bez ohľadu na to, či sa „pre čísla narodili“ alebo sú v riešení matematických úloh pomalší.

 

Očami autoriek

Jane, Vierke a Helene sme položili tri otázky. Odpovede autoriek vám umožnia nazrieť do ich nového diela.

 

1. Milé autorky, prezraďte nám, čo vás motivovalo k tvorbe novej pracovnej učebnice?

„Impulzom pre tvorbu pracovnej učebnice bol nový Štátny vzdelávací program z roku 2023, ktorý priniesol príležitosť uchopiť výučbu matematiky inovatívnym spôsobom. Vlastná skúsenosť s výučbou nám ukázala, že matematika môže byť aj zábavná."

Obálky trojdielnej pracovnej učebnice Matematika pre prvákov s Pluskom

 

"Vnímame potrebu podporovať žiakov v hľadaní riešení a kladení otázok, ako dôležitej súčasti učenia. Vieme, že aj chyba má svoje miesto v procese učenia. Nie je prekážkou, ale príležitosťou k rastu. Matematika je nielen o správnych výsledkoch, ale o premýšľaní, komunikácii a porozumení súvislostiam. Veríme, že je dôležité rozprávať sa so žiakmi o riešeniach, možnostiach a dôvodoch, prečo veci fungujú určitým spôsobom.

Výučba matematiky by nemala byť zameraná len na výkon, ale najmä na pochopenie podstaty. Každý žiak má svoje tempo a spôsob učenia a nie všetci pochopia učivo v rovnakej miere či rozsahu. Hodina matematiky by mala byť o vzdelávaní, nie o podávaní výkonov.

Našou snahou je v pracovných učebniciach podporovať nielen matematické vedomosti a zručnosti, ale aj rozvoj osobnosti každého žiaka s rešpektovaním jeho jedinečnosti.“

 

2. Aké výhody podľa vás autoriek Matematika pre prvákov s Pluskom prináša?

„Jedným z motivačných prvkov je postavička Pluska, ktorá motivuje žiakov k práci a povzbudzuje ich ku vzájomnej komunikácii, podnecuje žiakov k diskusii o riešeniach, nabáda na ich porovnávanie, vysvetlenie, komunikáciu a zdieľanie riešení. Nabáda tiež k pohľadu na problém z rôznych hľadísk a prináša žiakom nové informácie. Prostredníctvom tejto postavičky sú do výchovno-vzdelávacieho procesu zapracované aj štandardy charakteru. Ďalším významným prvkom je trojica detí – Matilda, Bonifác a Ignác, ktorí sú vo veku samotných žiakov a sprevádzajú ich pracovnými učebnicami. Predkladajú problémy, nabádajú na premýšľanie, vysvetľujú a niekedy aj naznačujú riešenie."

Postavička Plusko a trojica detí – Matilda, Bonifác a Ignác

 

"Koncept pracovných učebníc vedie žiakov k vzájomnej komunikácii, návrhom riešení a argumentácii. Neočakávame však hneď od začiatku dlhé žiacke diskusie. Naším cieľom je predovšetkým odbúrať strach z rozprávania o svojich riešeniach a podporiť odvahu vyjadriť vlastný názor.

Ilustrácie s postavami zobrazujú matematické situácie a vychádzajú z reálnych detských skúseností a zážitkov. Majú motivačnú a expozičnú funkciu, vtiahnu žiakov do témy, podnecujú zvedavosť a napomáhajú k lepšiemu zapamätaniu. Jedna ilustrácia sa môže objaviť vo viacerých komponentoch, čím sa podporuje prepojenosť učiva aj po vizuálnej stránke.

Pracovné učebnice uplatňujú induktívny spôsob získavania poznatkov. Žiaci na základe pozorovania a spájania faktov vytvárajú hypotézy a generalizované koncepty. Po motivačnom obrázku nasledujú úlohy a aktivity, ktoré s ním súvisia. Didaktické aktivity prinášajú zážitkové učenie, priestor na zmenu činnosti a zapojenie fyzického pohybu. Pozornosť sa upriami na sledované učivo iným spôsobom, žiaci sa učia aktívne a prirodzene prepájajú nové poznatky s reálnym životom.“

 

3. V čom vaše dielo vyniká?

„Jedna strana pracovnej učebnice sa venuje jednému komponentu, čo podporuje systematickosť a prehľadnosť. Ciele metakognície a charakteru sú priamo integrované do obsahu strán. V učebnici sa kladie dôraz na zážitkové učenie, úlohy s viacerými možnými riešeniami, ktoré žiakov motivujú k hľadaniu ďalších riešení, diskusiu o rôznych spôsoboch riešenia, spoluprácu žiakov a ich aktívne zapojenie, aby žiaci neboli len pasívnymi prijímateľmi. Neodmysliteľnou súčasťou výučby je pohyb, či už ako aktivizačný alebo motivačný prvok, manipulačné a didaktické aktivity, ktoré obohacujú výučbu a robia ju zaujímavejšou. Chyby sú vnímané ako prirodzená súčasť učenia, o ktorých je dôležité diskutovať a hľadať ich príčiny. Takýto prístup posilňuje sebadôveru a učí žiakov, že existuje viac spôsobov myslenia a riešenia problémov. Chyba nie je brzda ani prekážka a často sa obhájením na prvý pohľad chybného riešenia naskytne žiakom iný uhol pohľadu, ktorý otvorí nové možnosti riešení.

V každej časti pracovnej učebnice sa nachádzajú štyri strany s hrami, ktoré zábavnou formou upevňujú učivo a pomáhajú žiakom zbaviť sa strachu z neúspechu a posilniť pozitívny vzťah k matematike.

Nespornou výhodou učebnice je jej flexibilita. Učiteľ sa môže rozhodnúť, či bude preberať učivo postupne po stranách ako vzhľadom na systematickosť a prepojenie komponentov navrhujeme, alebo po jednotlivých komponentoch. Pracovná učebnica je vhodná aj pri štvorhodinovej dotácii týždenne, pričom opakovacia strana môže byť vypracovaná postupne, prípadne v úvode hodiny alebo ako domáca úloha. Pri päťhodinovej dotácii je možné opakovacie strany zaradiť na samostatné vyučovacie hodiny a dopĺňať ich o pracovné listy, ktoré sme k učebniciam pripravili alebo o vlastné úlohy. Súčasťou pracovných učebníc sú tiež makety na tvorbu nových úloh podľa individuálnych potrieb žiakov.“

Ukážka strán novej trojdielnej pracovnej učebnice z matematiky

 Srdečná vďaka autorkám za zodpovedanie otázok a priblíženie novej Matematiky pre prvákov s Pluskom.

 

Myslíme na vás aj s metodickými komentármi i s aitec offline

Je pre nás dôležité, aby sa vám s novým titulom pracovalo jednoducho a efektívne. Napomôžu vám k tomu práve metodické komentáre, v ktorých autorky vysvetľujú, ako pracovať so zadaniami, objasňujú riešenia divergentných úloh, ponúkajú ďalšie námety a nápady na prácu s úlohami založené na vlastnej skúsenosti. Metodické komentáre sú v príprave. 

Samozrejmosťou je aj komplexná digitálna podpora na vyučovanie aitec offline k Matematike pre prvákov s Pluskom. Súčasťou aitec offline je elektronické listovanie (všetkých troch častí), učebné a metodické materiály priradené k súvisiacemu učivu (metodické komentáre, vzorové riešenia, didaktické hry, prílohy na kopírovanie) i bonusové metodické a didaktické materiály (interaktívne hry, ďalšie pracovné listy, makety...) a ďalšie nástroje na efektívne a jednoduché vyučovanie.

Digitálna podpora na vyučovanie aitec offline s bonusovými materiálmi

 

Zistite o učebnici viac zo záznamu z online seminára

Autorky svoju novú pracovnú učebnicu z matematiky predstavili aj na online seminári Poďme na to inak s Matematikou s Pluskom, na ktorom sa diváci dozvedeli o:

  • štruktúre strán,
  • orientácii v učebnici,
  • úlohách s postupne narastajúcou náročnosťou,
  • maketách, hrách i prílohách,
  • aitec offline a oveľa viac.

Celý záznam je pre vás k dispozícii na našom YouTube kanáli aitec.online.

 

Titul je v príprave. Dostupný bude v januári 2026.

 

Veríme, že Matematika pre prvákov s Pluskom splní vaše očakávania a spestrí vaše hodiny v prvom ročníku.

 


SORUDAN Solutions, s.r.o.

Prihlásenie



Zabudnuté heslo

Nemáte vytvorené zákaznícke konto? Zaregistrujte sa.