Aktuality a správy
OČAMI AUTOROV: Matematika pre prvákov s Pluskom

Kto by vám lepšie priblížil novú pracovnú učebnicu z matematiky ako samotné autorky? Dozviete sa viac aj o metodických komentároch a aitec offline.
Za tvorbou trojdielnej pracovnej učebnice Matematika pre prvákov s Pluskom stojí autorský kolektív Jana Ježišková, Helena Hlavajová a Viera Ďurdíková. Všetky tri autorky sú učiteľkami pre primárne vzdelávanie s dlhoročnou praxou. Do tohto diela vložili svoje skúsenosti i postrehy a skoncipovali pracovnú učebnicu, ktorá poskytuje učiteľom podporu pri zavádzaní zmien podľa kurikulárnej reformy.
Autorky Jana Ježišková (vľavo), Helena Hlavajová (v strede) a Viera Ďurdíková (vpravo)
Svojou novou edukačnou publikáciou chcú dosiahnuť, aby si žiaci matematiku obľúbili už od prvého ročníka bez ohľadu na to, či sa „pre čísla narodili“ alebo sú v riešení matematických úloh pomalší.
Očami autoriek
Jane, Vierke a Helene sme položili tri otázky. Odpovede autoriek vám umožnia nazrieť do ich nového diela.
1. Milé autorky, prezraďte nám, čo vás motivovalo k tvorbe novej pracovnej učebnice?
„Impulzom pre tvorbu pracovnej učebnice bol nový Štátny vzdelávací program z roku 2023, ktorý priniesol príležitosť uchopiť výučbu matematiky inovatívnym spôsobom. Vlastná skúsenosť s výučbou nám ukázala, že matematika môže byť aj zábavná."
Obálky trojdielnej pracovnej učebnice Matematika pre prvákov s Pluskom
"Vnímame potrebu podporovať žiakov v hľadaní riešení a kladení otázok, ako dôležitej súčasti učenia. Vieme, že aj chyba má svoje miesto v procese učenia. Nie je prekážkou, ale príležitosťou k rastu. Matematika je nielen o správnych výsledkoch, ale o premýšľaní, komunikácii a porozumení súvislostiam. Veríme, že je dôležité rozprávať sa so žiakmi o riešeniach, možnostiach a dôvodoch, prečo veci fungujú určitým spôsobom.
Výučba matematiky by nemala byť zameraná len na výkon, ale najmä na pochopenie podstaty. Každý žiak má svoje tempo a spôsob učenia a nie všetci pochopia učivo v rovnakej miere či rozsahu. Hodina matematiky by mala byť o vzdelávaní, nie o podávaní výkonov.
Našou snahou je v pracovných učebniciach podporovať nielen matematické vedomosti a zručnosti, ale aj rozvoj osobnosti každého žiaka s rešpektovaním jeho jedinečnosti.“
2. Aké výhody podľa vás autoriek Matematika pre prvákov s Pluskom prináša?
„Jedným z motivačných prvkov je postavička Pluska, ktorá motivuje žiakov k práci a povzbudzuje ich ku vzájomnej komunikácii, podnecuje žiakov k diskusii o riešeniach, nabáda na ich porovnávanie, vysvetlenie, komunikáciu a zdieľanie riešení. Nabáda tiež k pohľadu na problém z rôznych hľadísk a prináša žiakom nové informácie. Prostredníctvom tejto postavičky sú do výchovno-vzdelávacieho procesu zapracované aj štandardy charakteru. Ďalším významným prvkom je trojica detí – Matilda, Bonifác a Ignác, ktorí sú vo veku samotných žiakov a sprevádzajú ich pracovnými učebnicami. Predkladajú problémy, nabádajú na premýšľanie, vysvetľujú a niekedy aj naznačujú riešenie."
Postavička Plusko a trojica detí – Matilda, Bonifác a Ignác
"Koncept pracovných učebníc vedie žiakov k vzájomnej komunikácii, návrhom riešení a argumentácii. Neočakávame však hneď od začiatku dlhé žiacke diskusie. Naším cieľom je predovšetkým odbúrať strach z rozprávania o svojich riešeniach a podporiť odvahu vyjadriť vlastný názor.
Ilustrácie s postavami zobrazujú matematické situácie a vychádzajú z reálnych detských skúseností a zážitkov. Majú motivačnú a expozičnú funkciu, vtiahnu žiakov do témy, podnecujú zvedavosť a napomáhajú k lepšiemu zapamätaniu. Jedna ilustrácia sa môže objaviť vo viacerých komponentoch, čím sa podporuje prepojenosť učiva aj po vizuálnej stránke.
Pracovné učebnice uplatňujú induktívny spôsob získavania poznatkov. Žiaci na základe pozorovania a spájania faktov vytvárajú hypotézy a generalizované koncepty. Po motivačnom obrázku nasledujú úlohy a aktivity, ktoré s ním súvisia. Didaktické aktivity prinášajú zážitkové učenie, priestor na zmenu činnosti a zapojenie fyzického pohybu. Pozornosť sa upriami na sledované učivo iným spôsobom, žiaci sa učia aktívne a prirodzene prepájajú nové poznatky s reálnym životom.“
3. V čom vaše dielo vyniká?
„Jedna strana pracovnej učebnice sa venuje jednému komponentu, čo podporuje systematickosť a prehľadnosť. Ciele metakognície a charakteru sú priamo integrované do obsahu strán. V učebnici sa kladie dôraz na zážitkové učenie, úlohy s viacerými možnými riešeniami, ktoré žiakov motivujú k hľadaniu ďalších riešení, diskusiu o rôznych spôsoboch riešenia, spoluprácu žiakov a ich aktívne zapojenie, aby žiaci neboli len pasívnymi prijímateľmi. Neodmysliteľnou súčasťou výučby je pohyb, či už ako aktivizačný alebo motivačný prvok, manipulačné a didaktické aktivity, ktoré obohacujú výučbu a robia ju zaujímavejšou. Chyby sú vnímané ako prirodzená súčasť učenia, o ktorých je dôležité diskutovať a hľadať ich príčiny. Takýto prístup posilňuje sebadôveru a učí žiakov, že existuje viac spôsobov myslenia a riešenia problémov. Chyba nie je brzda ani prekážka a často sa obhájením na prvý pohľad chybného riešenia naskytne žiakom iný uhol pohľadu, ktorý otvorí nové možnosti riešení.
V každej časti pracovnej učebnice sa nachádzajú štyri strany s hrami, ktoré zábavnou formou upevňujú učivo a pomáhajú žiakom zbaviť sa strachu z neúspechu a posilniť pozitívny vzťah k matematike.
Nespornou výhodou učebnice je jej flexibilita. Učiteľ sa môže rozhodnúť, či bude preberať učivo postupne po stranách ako vzhľadom na systematickosť a prepojenie komponentov navrhujeme, alebo po jednotlivých komponentoch. Pracovná učebnica je vhodná aj pri štvorhodinovej dotácii týždenne, pričom opakovacia strana môže byť vypracovaná postupne, prípadne v úvode hodiny alebo ako domáca úloha. Pri päťhodinovej dotácii je možné opakovacie strany zaradiť na samostatné vyučovacie hodiny a dopĺňať ich o pracovné listy, ktoré sme k učebniciam pripravili alebo o vlastné úlohy. Súčasťou pracovných učebníc sú tiež makety na tvorbu nových úloh podľa individuálnych potrieb žiakov.“
Ukážka strán novej trojdielnej pracovnej učebnice z matematiky
Srdečná vďaka autorkám za zodpovedanie otázok a priblíženie novej Matematiky pre prvákov s Pluskom.
Myslíme na vás aj s metodickými komentármi i s aitec offline
Je pre nás dôležité, aby sa vám s novým titulom pracovalo jednoducho a efektívne. Napomôžu vám k tomu práve metodické komentáre, v ktorých autorky vysvetľujú, ako pracovať so zadaniami, objasňujú riešenia divergentných úloh, ponúkajú ďalšie námety a nápady na prácu s úlohami založené na vlastnej skúsenosti. Metodické komentáre sú v príprave.
Samozrejmosťou je aj komplexná digitálna podpora na vyučovanie aitec offline k Matematike pre prvákov s Pluskom. Súčasťou aitec offline je elektronické listovanie (všetkých troch častí), učebné a metodické materiály priradené k súvisiacemu učivu (metodické komentáre, vzorové riešenia, didaktické hry, prílohy na kopírovanie) i bonusové metodické a didaktické materiály (interaktívne hry, ďalšie pracovné listy, makety...) a ďalšie nástroje na efektívne a jednoduché vyučovanie.
Digitálna podpora na vyučovanie aitec offline s bonusovými materiálmi
Zistite o učebnici viac zo záznamu z online seminára
Autorky svoju novú pracovnú učebnicu z matematiky predstavili aj na online seminári Poďme na to inak s Matematikou s Pluskom, na ktorom sa diváci dozvedeli o:
- štruktúre strán,
- orientácii v učebnici,
- úlohách s postupne narastajúcou náročnosťou,
- maketách, hrách i prílohách,
- aitec offline a oveľa viac.
Celý záznam je pre vás k dispozícii na našom YouTube kanáli aitec.online.
Titul je v príprave. Dostupný bude v januári 2026.
Veríme, že Matematika pre prvákov s Pluskom splní vaše očakávania a spestrí vaše hodiny v prvom ročníku.