Aktuality a správy
10 a viac dôvodov, prečo (sa) učiť z pracovných učebníc (najmä v školských začiatkoch)
Prečo (sa) učiť z pracovných učebníc? Prečítajte si hlavné výhody a zhodnoťte to sami.
Prvý rok a prvý stupeň v škole je vo vývoji žiačika kritický v tom, že sa nielen učí základné zručnosti, ako je písať, čítať a počítať, ale začína si postupne osvojovať celkový systém samostatnej prípravy a učenia sa. Je to začiatok jeho cesty dlhoročného vzdelávania. Výber správnej edukačnej publikácie hneď na začiatku je preto nesmierne dôležitý a môže tak zásadne ovplyvniť ďalšie roky štúdia strávené v škole i mimo nej.
Pracovná učebnica je svojím vyhotovením a spracovaním špecifická tým, ako napomáha žiakom práve v samostatnosti pri vypracovávaní jednotlivých úloh a stáva sa tak od začiatku ich veľkým pomocníkom pri vyučovaní. Okrem žiakov však ponúka širokú škálu benefitov aj učiteľom a v neposlednej rade i rodičom. Predstavuje progresívny prístup ku vzdelávaniu.
Podstata pracovnej učebnice
Pracovné učebnice, okrem dôkladne prepracovanej výkladovej časti, ktorá plne zodpovedá požadovanému rozsahu preberanej látky, ponúkajú silné zastúpenie rôznorodých cvičení a úloh. Tie slúžia najmä na overovanie, ale aj získavanie vedomostí. Ako príklad môžeme uviesť hry, tajničky, doplňovačky, slovné či matematické hračky. Žiakovi pomáhajú preberanú problematiku uchopiť zo širšej perspektívy a zameriavajú jeho pozornosť na príbuzné oblasti záujmu, ktoré by mohlo chcieť ďalej skúmať. Prostredníctvom pracovných učebníc je pomerne jednoduché preveriť žiakove zručnosti a vedomosti v preberanej látke. Možno sledovať celkový vývin jeho schopností, a to od prvého cvičenia až po poslednú prebratú učebnú látku, a to vrátane rýchlosti jeho pokroku, zlepšovania písomného prejavu a postupného vývoja samostatných a zrelších odpovedí na základe svojich nadobudnutých skúseností. To poskytuje v prípade potreby možnosť prispôsobiť výučbový program individuálnym potrebám žiaka. Ten má okrem toho možnosť kedykoľvek sa k preberanému učivu vrátiť a vidieť tak svoj progres, čo je pre neho skvelou motiváciou do ďalšieho učenia. Celkový charakter pracovnej učebnice je koncipovaný s ohľadom na šetrenie času i energie všetkých zúčastnených strán, keďže obsahovo spĺňa požiadavky na preberanú látku a nie je tak nutné dopĺňať učivo z iných zdrojov.
Výber správnej pracovnej učebnice a jej používanie
Jednou z kľúčových vecí je správny výber pracovnej učebnice, ktorú rovnako ako ostatné edukačné publikácie možno kvalitatívne hodnotiť od vynikajúcich až po tie slabé. Autori publikácií, ktorí majú skúsenosti s prácou s deťmi, navrhujú obvykle zaujímavejšie a kreatívnejšie úlohy a cvičenia, ako autori bez týchto skúseností. Deti tak s týmito učebnicami pracujú radšej. A i keď je pracovná učebnica navrhnutá tak, aby sa v nej dieťa dokázalo jednoducho orientovať a samostatne vypĺňať úlohy a cvičenia, žiadna nie je vydaná s predpokladom, že jej používanie si nebude vyžadovať prípravu a prezentáciu zo strany učiteľa. Ak chce pedagóg dosiahnuť čo najefektívnejšie výsledky, mal by si starostlivo naplánovať aj používanie pracovnej učebnice.
Hlavné výhody pracovných učebníc u žiaka:
- Užitočný nástroj vyučovania najmenších žiakov zručnostiam, ako sú písanie rukou, udržanie pozornosti, sústredenie a vytvorenie pracovného návyku
- Rozvoj samostatného myslenia. Prostredníctvom rôznych typov cvičení a otázok získavajú žiaci všeobecný prehľad o téme. Pomáhajú deťom samostatne premýšľať o tom, ako aplikovať naučené pojmy na hodine aj v praxi.
- Sledovanie vývoja v rámci predmetu a kedykoľvek sa vrátiť k preberanému učivu.
- Prepojenie času a miesta. Svoje poznatky si overujú na jednom mieste tu, teraz.
- Redukcia stresu. Obsahovo venujú viac priestoru vysvetlivkám, príkladom z reálneho života a funkčným ilustráciám. Žiaci sa tak pri plnení úloh cítia istejšie a sebavedomejšie
- Prepojenie učenia a zábavy. Pracovné učebnice sú vytvorené tak, aby vyzývali žiakov k ich častejšiemu používaniu. Sú interaktívnejšie, vďaka čomu sa žiak cíti motivovaný vyplniť v nich odpovede. Pomáhajú tiež deťom zabaviť sa pri učení prostredníctvom zaujímavých otázok, projektov a hier.
- Udržanie záujmu detí a eliminácia výpadku základných pojmov. Žiaci prostredníctvom pracovnej učebnice ľahšie zostávajú v kontakte so štúdiom či už počas prestávky, alebo prázdnin, kedy majú dokončiť zadané cvičenia a úlohy.
- Preferovaná metóda učenia sa u niektorých žiakov. Niektorí žiaci vzhľadom na svoje (pre)dispozície či preferencie uprednostňujú práve spôsob učenia, ktorý je prezentovaný v pracovných učebniciach.
Výhody pracovných učebníc z pohľadu učiteľa:
Šetrenie času a energie. Obsahovo pokrývajú náplň vyučovacej hodiny
Cvičenia a úlohy v dobrej pracovnej učebnici obsahovo pokrývajú všetky oblasti učebnej látky a učiteľ nemusí sám vymýšľať a hľadať úlohy a cvičenia na preskúšanie konkrétneho učiva z iných zdrojov. Má po ruke potrebný materiál na preskúšanie či už s jednotlivcami, alebo s celou triedou. Prostredníctvom cvičení, ktoré na seba logicky nadväzujú, šetrí čas a energiu sebe i žiakom.
Zavedenie štruktúry do procesu učenia
Pracovné učebnice pomáhajú vniesť do procesu učenia štruktúru. Cvičenia sú zoradené tak, aby sa úroveň náročnosti postupne zvyšovala a slabším študentom je tak umožnené držať krok s tempom hodiny bez toho, aby sa stratili. Takmer všetky odpovede potrebné k preskúšaniu sú žiakom k dispozícii práve v ich pracovnej učebnici.
Lepšia orientácia v prebratom učive a získaných zručnostiach jednotlivých žiakov
Pracovné učebnice sú dobrým riešením pri opravách či kontrole, pretože učitelia môžu jednoducho a rýchlo zistiť, ako žiak ovláda pojmy a zručnosti v konkrétnej učebnej látke a navrhnúť tak okamžité potrebné riešenia na zlepšenie.
Pomáha pri hodnotení celkového pokroku v triede
Pracovné zošity používané na školách pomáhajú sledovať aj celkový pokrok v triede. Školská inšpekcia pri pozorovaní vyučovacej hodiny sa jednoducho zorientuje v preberanom učive i úrovni žiakov.
Výhody používania pracovných učebníc pre rodičov:
- Štruktúrovaný a prehľadný koncept pracovných učebníc umožňuje rodičom ľahšiu orientáciu v preberanej učebnej látke.
- Pre rodičov ako aj pre žiakov je práca s pracovnými učebnicami jednoduchšia, zrejmejšia a tiež zábavnejšia. Čas a energiu venovanú skúmaniu a pátraniu po prebratom učive tak venujú už konkrétnej výučbe spolu s dieťaťom.
- Dieťa je vo vypracovávaní úloh samostatnejšie, častokrát nie je odkázané na rodičovskú pomoc.
- Pre rodičov, ktorí uvažujú o domácom vzdelávaní, sú pracovné učebnice ideálnou voľbou.
Diskutovaná téma
Pracovné učebnice sú medzi učiteľmi často preberanou témou, a to najmä z dôvodu ich „len“ jednorazového využitia. Nie je však práve to jednou z jej výhod? Pre niektoré dieťa môže byť ťažké pochopiť, prečo si dávať pozor na starú, roztrhanú a poškodenú knihu. Používanie pracovnej učebnice dáva dieťaťu možnosť používať niečo nové a vlastné, čo patrí iba jemu a k čomu sa môže vždy vrátiť, a to i s väčším časovým odstupom. Niečo, z čoho má možnosť stránku po stránke sledovať svoj vývoj a progres, čo je taktiež nesmierne nápomocné učiteľovi i rodičovi dieťaťa.
Povedali o pracovných učebniciach:
„Myslím si, že výhoda pracovných učebníc spočíva v ich samotnej podstate, v spojení učebnice a pracovného zošita. A keďže pracovná učebnica zostáva po skončení školského roka žiakom, poskytuje im možnosť sa opätovne vrátiť k prebratej látke a zopakovať si pred začiatkom nového školského roka (alebo kedykoľvek inokedy) učivo z predchádzajúceho ročníka.“
Renáta Titková, učiteľka a autorka edukačných publikácií
„Tento typ učebníc je zameraný hlavne na súčasné trendy, nové možnosti vo výchove a vzdelávaní. Taktiež podporujú rozvoj detskej kreativity a logiky a zároveň sa prispôsobujú potrebám reálneho života a praxe.“
Dagmar Moravčíková, učiteľka a autorka edukačných publikácií
Článok vznikol s pomocou zdrojov:
https://www.journals.uchicago.edu/doi/epdf/10.1086/458930
https://blog.teachmint.com/advantages-of-workbooks/