Používateľské nástroje

Vyhľadávanie



HUPSOV šlabikár LIPKA® pomáha učiteľom pri pedagogickej diagnostike

Dátum uverejnenia: 8.12.2013

HUPSOV šlabikár LIPKA® pomáha učiteľom pri pedagogickej diagnostike

HUPSOV šlabikár LIPKA® slúži nielen na spoznávanie písmeniek či osvojenie si techniky čítania. Jednou z jeho ďalších funkcií je aj diagnostikovanie žiakov pomocou niektorých úloh (pre lepšiu orientáciu sú označené fialovou farbou), ktoré tvoria v šlabikári premyslený systém. Pre laikov sú to len úlohy ako všetky ostatné, no pre učiteľov a špeciálnych pedagógov sú skvelou pomôckou, pretože vďaka nim dokážu u žiakov odhaľovať rôzne deficity či problémy. Analýzu niektorých vybraných úloh v šlabikári s takouto funkciou pre vás vypracovali odborníčky z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Liptovskom Mikuláši PaedDr. S. Hlavajová, PhDr. A. Hučíková a Mgr. M. Vodáková. Zároveň nám odpovedali na niekoľko otázok.

S akými problémami súvisiacimi so vzdelávaním chodia do vašej poradne rodičia s deťmi?
Navštevujú nás pri všeobecnom neprospechu dieťaťa, pri špecifických vzdelávacích ťažkostiach v oblasti čítania, písania i počítania (dyslexia, dysgrafia, dysortografia), pri problémoch v oblasti vývinu reči, pozornosti a aktivity, ale aj pri poruchách správania.
Vyhľadávajú nás aj rodičia, ktorí majú deti v predškolskom veku, a to hlavne pre zisťovanie školskej zrelosti a pripravenosti na školu, no i v rámci prevencie vzniku porúch učenia.

Kedy sa zvyknú u detí objavovať problémy s učením?
Ťažkosti v oblasti čítania, písania, počítania a problémy týkajúce sa pozornosti a koncentrácie majú najčastejšie žiaci v 1., 2. a 3. ročníku, v 3. a 4. ročníku sa pridružujú problémy v matematike i cudzom jazyku. Na 2. stupni sa ku klasickým poruchám učenia pridávajú poruchy aktivity a pozornosti a poruchy správania.

V  HUPSOVOM šlabikári LIPKA® sú vyznačené úlohy určené na diagnostikovanie. Vy tento šlabikár využívate vo svojej praxi ako doplnkový materiál pri práci s detskými klientmi. V čom sú podľa vás tieto úlohy pre učiteľov primárneho vzdelávania a špeciálnych pedagógov užitočné?
Vďaka nim sa dokážu skoro odhaliť deficity vo fonológii alebo výkonoch čiastkových schopností, takže umožňujú rýchlejšie zabezpečiť individualizovaný prístup a výber  primeraných rozvíjajúcich cvičení. Vďaka tomu sa vytvára priestor  na predchádzanie vzniku špecifických porúch učenia.

Čo sa dá vďaka špeciálnym úlohám na diagnostikovanie zistiť? 
Odhaľujú sa, ako sme už spomenuli, deficity vo fonológii, ďalej v sluchovej analýze a syntéze, jazykovom cite, úroveň samostatnosti, výkonnosti žiaka, porozumenie verbálnym inštrukciám, schopnosť sústrediť sa, chybovosť, slovná zásoba, verbálna pružnosť a pohotovosť, schopnosť napodobňovať a orientovať sa v priestore. Na základe zistení je možné stanoviť pre žiakov, ktorí majú určité ťažkosti, formu a prostriedky pedagogickej pomoci a podpory.

Redakcia vydavateľstva AITEC ďakuje za rozhovor. 

 

Diagnostikovanie niektorých vybraných úloh v HUPSOVOM šlabikári LIPKA® z pohľadu špeciálnej pedagogiky (vypracovali  PaedDr. S. Hlavajová, PhDr. A. Hučíková a Mgr. M. Vodáková z CPPPaP v Liptovskom Mikuláši)

HUPSOV šlabikár LIPKA®,
1. časť

s. 6, úloha 1
vizuálna diferenciácia – pozadie a figúra, pozornosť, vizuomotorika 

HUPSOV šlabikár LIPKA®,
1. časť

s. 9, úloha 2 a
rozvoj pozornosti, pravo-ľavej orientácie, rozvoj slovnej zásoby 

s. 9, úloha 2 b
pozornosť, vizuálna diskriminácia a pamäť, slovná zásoba

s. 9, úloha 3
zrakové rozlišovanie, pozornosť, serialita

s. 9, úloha 4
fonematické uvedomovanie, analýza (pozícia hlásky)

s. 9, úloha 5
analyticko-syntetické cvičenie, vizuálna pamäť

HUPSOV šlabikár LIPKA®,
1. časť

s. 72, úloha 4
rozvoj sluchovej diskriminácie a pamäte, vizuomotorika 

s. 72, úloha 5
analýza – syntéza

s. 72, úloha 6
vizuálna diferenciácia, pozornosť

s. 72, úloha 7
fonológia, pozícia hlásky v slove, pozornosť

HUPSOV šlabikár LIPKA®,
2. časť

s. 7, úloha 6
analýza – syntéza, pozornosť, vizuálna diferenciácia

 

HUPSOV šlabikár LIPKA®,
2. časť

s. 10, úloha 5 b
porozumenie čítaného, vizuomotorická koordinácia, orientácia v texte

 

HUPSOV šlabikár LIPKA®, 
2. časť

s. 39, úloha 1 a, 1 b
 vizuálna diferenciácia – pozadie a figúra, pozornosť, vizuomotorická koordinácia, grafomotorická zručnosť


SORUDAN Solutions, s.r.o.

Prihlásenie



Zabudnuté heslo

Nemáte vytvorené zákaznícke konto? Zaregistrujte sa.