Používateľské nástroje

Vyhľadávanie



Téma hlások ch, dz, dž v tituloch Slovenského jazyka pre 2. ročník

Dátum uverejnenia: 28.2.2020

Téma hlások ch, dz, dž v tituloch Slovenského jazyka pre 2. ročník

Stručný prehľad informácií k problematike hlások ch, dz a dž so stanoviskami rôznych inštitúcií.

V uplynulých rokoch nám pomerne často kladiete otázku súvisiacu s problematikou hlások ch, dz a dž. Diskutujete na túto tému na sociálnych sieťach, kontaktujete nás otázkou priamo na naše e-mailové adresy a rozprávame sa o nej aj na našich metodických seminároch.

Práve z dôvodu častej diskusie na túto tému sme sa rozhodli osloviť Štátny pedagogický ústav, Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra a NÚCEM, aby vydali stanoviská, ktoré vám môžu pomôcť zorientovať sa v téme a utvrdiť sa v správnosti vyučovacieho procesu.

  • Čo hovorí na písmená ch, dz a dž inovovaný Štátny vzdelávací program?

„...žiak vie/dokáže „rozlišovať hlásky, ktoré sa zapisujú jedným písmenom od hlások, ktoré sa skladajú z dvoch písmen (dz, dž, ch).“

  • Aké je stanovisko Štátneho pedagogického ústavu k písmenám ch, dz a dž?

„V iŠVP pre 2. ročník základnej školy sa vo výkonovom štandarde uvádza, že žiak vie/dokáže „rozlišovať hlásky, ktoré sa zapisujú jedným písmenom od hlások, ktoré sa skladajú z dvoch písmen (dz, dž, ch).“ V tomto prípade ide o neúplné vysvetlenie, keďže písmená ch, dz a dž sa skutočne skladajú z dvoch písmen, súčasne však tvoria jeden znak, jedno samostatné písmeno. Tento výklad potvrdil aj Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra, ktorý ozrejmil, že takto definovaný výkonový štandard nie je v súlade s ich stanoviskom, rovnako aj s Pravidlami slovenského pravopisu, v ktorých sa hovorí, že niektoré hlásky sa zaznačujú spojením dvoch písmen (zložkami). Keďže ide o označenie nedeliteľných zvukových celkov, aj zložky sa pokladajú za samostatné písmená.

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR schválilo Návrh systémového modulu tvorby kurikulárnych dokumentov vrátane procesu ich periodickej inovácie, ktorého cieľom je uskutočniť úpravy kurikúl v nadchádzajúcom období. Výsledkom úprav by mali byť zmeny, ktoré budú viesť k zlepšeniu stavu vo vzdelávaní orientovaného na potreby a záujmy žiaka. Po vyjadrení Jazykovedného ústavu Ľudovíta Štúra bude potrebné v spomínanom výkonovom štandarde vykonať nápravu tak, aby bol štandard v súlade s Pravidlami slovenského pravopisu.“

  • Čo na problematiku ch, dz a dž hovorí Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra?

„Príručka slovenského pravopisu (3. vyd., 2000, s.12) vysvetľuje problematiku hlások ch, dz, dž nasledovne: „Niektoré hlásky sa zaznačujú spojením dvoch písmen (zložkami)... Keďže ide o označenie nedeliteľných zvukových celkov, aj zložky sa pokladajú za samostatné písmená.“

Deťom to môžeme vysvetliť nasledovne: keď vyslovíme písmená ch, dz, dž – počujeme len jeden zvuk, jednu hlásku. Keď ich píšeme, používame na zápis dva znaky, ktoré tvoria jedno písmeno nachádzajúce sa samostatne v abecede. Tak isto ako písmená c, h, d, z, ž sa nachádzajú samostatne v abecede, tak aj ch, dz, dž majú v abecede svoje samostatné miesta. V krížovkách, tajničkách ich zapisujeme do jedného okienka.

Príklad: mach – toto slovo má 3 písmená a 3 hlásky, džem – 3 písmená a 3 hlásky, bryndza – 6 písmen a 6 hlások.

Podrobnejšie informácie môžete nájsť na adrese https://www.juls.savba.sk/ediela/psp2000/psp.pdf alebo https://jazykovaporadna.sme.sk/q/8704/#ixzz60KmAR7IM."

  • Čo dodávajú odborníci z NÚCEMU k učivu ch, dz a dž v súvislosti s Testovaním 5?

„V inovovanom štátnom vzdelávacom programe (http://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/inovovany-statny-vzdelavaci-program/sjl_pv_2014.pdf), ktorý je pre školy záväzným dokumentom, je explicitne na str. 15 uvedené, že „ch, dz, dž“ sú jednou fonémou skladajúcou sa z dvoch grafém, citujem "...rozlišovať hlásky, ktoré sa zapisujú jedným písmenom od hlások, ktoré sa skladajú z dvoch písmen (dz, dž, ch),..."

Za interpretáciu a definíciu tejto problematiky v štátnom vzdelávacom programe zodpovedá Štátny pedagogický ústav, preto Vám odporúčame obrátiť sa priamo na túto inštitúciu.

Zároveň dodávame, že v nami realizovaných aj v pripravovaných testovaniach interpretujeme uvedené hlásky ako jednu hlásku. Problematiku počtu písmen v hláske „ch, dz, dž“ naša inštitúcia na úrovni základných škôl ešte netestovala (ani testovať neplánuje).“

  • Ako je téma spracovaná v našich tituloch Slovenského jazyka pre 2. ročník ZŠ?

Tému hlások nájdete v učebnici a v pracovnom zošite Slovenský jazyk pre 1. stupeň ZŠ od Zuzany Hirschnerovej. Osobitne sa písmenám ch, dz a dž venujeme práve v pracovnom zošite, kde vekuprimeraným spôsobom vysvetľujeme problematiku žiakom. Stranu s témou hlások nájdete tu: https://www.aitec.sk/produkt-preview-ng/slovensky-jazyk-pre-2-rocnik-zs-pracovny-zosit-306#flipbook/page-9


SORUDAN Solutions, s.r.o.

Prihlásenie



Zabudnuté heslo

Nemáte vytvorené zákaznícke konto? Zaregistrujte sa.