Používateľské nástroje

Vyhľadávanie



Učebnica prírodovedy je motiváciou pre žiakov aj učiteľov

Dátum uverejnenia: 19.11.2013

Učebnica prírodovedy je motiváciou pre žiakov aj učiteľov

Prečítajte si rozhovor s pani učiteľkou PaedDr. Jaroslavou Bernáthovou, ktorá učí na ZŠ v Krásnohorskom Podhradí v okrese Rožňava a rozhodla sa používať pracovnú učebnicu Prírodoveda 1 od autoriek R. Adame a O. Kováčikovej. V tejto škole je vysoké zastúpenie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Práca s takýmito žiakmi je veľmi náročná, preto hľadá najprijateľnejšie spôsoby, ako učenie spestriť a urobiť ho pre žiakov pútavé a zaujímavé. S našou učebnicou sa jej to darí.

Prečo ste sa rozhodli pre našu pracovnú učebnicu prírodovedy?
Bolo to na základe seminára, na ktorom som sa zúčastnila v minulom školskom roku 2012/2013 v Prešove. Na školu prišla ponuka, na ktorú som reagovala a zúčastnila som sa na stretnutí, kde bola prezentovaná práca s uvedenou pracovnou učebnicou. Zaujala ma jej štruktúra, logické rozčlenenie na zmysluplné celky a samotná skutočnosť, že autorky sú učitelia priamo z praxe. Vidno, že dokonale ovládajú problematiku myslenia a vnímania detí v tomto veku a dokázali nenútenou a hravou formou spracovať učivo do zmysluplného celku. Učebnica je výbornou motiváciou nielen pre žiakov, ale aj pre učiteľov pri dosahovaní výkonov.

Čo sa Vám na tejto učebnici páči? Ako sa Vám s ňou pracuje?
Páči sa mi už spomínaná štruktúra a rozčlenenie na tematické celky, ktoré sú blízke detskému veku: Kráľovstvo času, Kráľovstvo vody, Kráľovstvo vecí, Kráľovstvo rastlínKráľovstvo zvierat. Pracuje sa s ňou veľmi dobre, dáva možnosť diferencovaného prístupu, prihliadajúc na schopnosti a možnosti žiakov. Učím na základnej škole, ktorú navštevujú hlavne žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia. Väčšina týchto žiakov má vážne problémy s vyjadrovaním, so spisovnou slovenčinou, s pochopením učiva, reprodukciou naučeného. Táto učebnica dáva možnosť každému sa prejaviť vzhľadom  na svoje schopnosti a zároveň prispieva k získaniu kognitívnych zručností a vedomostí. V časti Ako sa mi darilo rozvíja u žiakov  schopnosť ohodnotiť sa, vyjadriť svoje pocit a nálady – toto sa žiakom veľmi zapáčilo.
Páči sa mi aj rôznorodosť úloh, ktoré sú okrem iného zamerané na rozvíjanie jednotlivých typov inteligencie. Vo vyučovacom procese využívam prvky integrovaného tematického vyučovania a to je jeden z dôvodov, prečo sa mi okrem iného táto učebnica zapáčila. Základom je celoročná téma, ktorá u mňa predstavuje spoločné kráľovstvo, tá je rozvrhnutá do mesačných podtém (jednotlivé kráľovstvá) a tie sú ďalej integrované do ostatných predmetov. Upútali ma aj dlhodobé projekty ako pozorovanie stromov a pod. Rovnako je prepracovaná aj legenda k použitým piktogramom, ktoré už niektorí žiaci vedia samostatne prečítať, pretože sa v predšlabikárovom období venujeme veľkým tlačeným písmenám.

Čo sa naopak páči Vašim prváčikom?
V prvom rade deti zaujala farebnosť a ilustrácie. Postavičky sú veľmi pútavé a detskému veku blízke. Rozprávka je pre túto vekovú kategóriu najbližšia a zároveň najvhodnejšia na preladenie k učeniu hrou. Každý žiak sa určite v nejakej postavičke skôr či neskôr nájde. Sú umiestnené na centrálnej nástenke (pozri fotografiu) a hneď na začiatku školského roka som žiakom vysvetlila, že tieto postavičky budú našimi kamarátmi a budú nás sprevádzať počas celého školského roka. Budeme s nimi spoznávať jednotlivé kráľovstvá, ktoré nás obklopujú, a prepojíme ich s reálnym svetom. Žiakom sa páčia aj didaktické úlohy (hra na dážď, vietor, šarkana....), ktoré realizujeme pri stretnutiach v rannej komunite, ako aj v priebehu dňa. Zaujímavá je pre nich aj sebareflexia.

Slúži spomínaná nástenka aj na iných predmetoch alebo len na hodinách prírodovedy?
Témy sú prepojené aj s ostatnými predmetmi: so slovenským jazykom (napr. syntéza prvej hlásky v slovách, ktoré súvisia s témou ČAS), s matematikou (4 ročné obdobia, priraďovanie a určovanie daného počtu predmetov s práve preberanou tematikou na prírodovede....), s výtvarnou výchovou (práca zameraná na jeseň, zimu atď.), s hudobnou výchovou (napr. pieseň HODINY). K jednotlivým podtémam priebežne pripájam práce žiakov, ktoré dopĺňajú preberanú problematiku. Deti sú nadšené, že sa spolupodieľajú na obohatení prostredia triedy svojimi vlastnými prácami.

Využívate aj materiály, ktoré k učebnici ponúkame?
Využívam a chcem za to vysloviť veľké poďakovanie, konkrétne za metodickú príručku, tematický výchovno-vzdelávací plán, didaktické hry a v neposlednom rade za multimediálny disk, ktorý sa stal nevyhnutnou súčasťou môjho vyučovacieho procesu. Okrem prezentácií k jednotlivým témam, ktoré si už nemusím urputne vyrábať, resp. vyhľadávať na internete na stránke www.zborovna.sk, je každý celok spracovaný nadčasovo. Okrem základného učiva je na disku rozšírené učivo, prílohy na vystrihovanie, maľované čítanie a tlačiteľné prílohy – proste všetko v jednom „balíku“. Mám k dispozícii interaktívnu tabuľu, ktorú využívam denne od 7.50 do skončenia vyučovania, takže žiaci priamo participujú na práci na každej vyučovacej hodine a nie sú len pasívnymi pozorovateľmi. V našej triede platí staré známe čínske príslovie: „Keď mi niečo povieš, zabudnem, keď mi to ukážeš, zapamätám si to, ale keď to urobím, pochopím.“

Čo by ste na záver zaželali našim autorom pracovných učebníc z prírodovedy?
Veľa úspechov a tvorivých myšlienok pri práci a tvorbe ďalších kreatívnych učebníc, ktoré prácu žiakom uľahčia, spestria a vypestujú v nich také sociálne zručnosti a vedomosti, ktoré budú môcť použiť v reálnom živote.

 

Redakcia vydavateľstva Aitec ďakuje pani učiteľke za rozhovor.

Pracovnú učebnicu Prírodoveda 1 pre 1. ročník ZŠ od autoriek R. Adame a O. Kováčikovej si môžete prelistovať aj na našej stránke: http://www.aitec.sk/produkt/prirodoveda-1-55.


prirodoveda 1_nastenka


SORUDAN Solutions, s.r.o.

Prihlásenie



Zabudnuté heslo

Nemáte vytvorené zákaznícke konto? Zaregistrujte sa.