Používateľské nástroje

Vyhľadávanie



O tom, ako pre vás tvoríme naše online semináre (rozhovor s lektorkou Rút Dobišovou Adame)

Dátum uverejnenia: 11.2.2022

O tom, ako pre vás tvoríme naše online semináre (rozhovor s lektorkou Rút Dobišovou Adame)

Naše online metodické semináre majú novú posilu. Rút Dobišová Adame je učiteľkou s mnohoročnou praxou a nás teší, že sa rozhodla svoje skúsenosti zužitkovať aj ako odborná lektorka vydavateľstva AITEC.

Rút sme vám už v minulosti predstavili ako spoluautorku titulov zo série Prvouka – Prírodoveda a učebníc Slovenský jazyk pre 3. a 4. ročník. Rozhovor s ňou si môžete prečítať v archíve aktualít na stránke vydavateľstva. Tentoraz sme ju vyspovedali ako našu novú spolupracovníčku v oblasti tvorby online seminárov. Prezradila nám, čo všetko stojí v pozadí ich prípravy a na čo sa môžete tešiť v najbližšom období.

 

Rút má veľa koníčkov, ktoré súvisia so športom a prírodou. Foto: archív rda

Pôsobíš ako učiteľka na 1. stupni ZŠ a si autorkou viacerých učebníc. Najnovšie si sa podujala aj na ďalšiu spoluprácu s vydavateľstvom AITEC, ako lektorka online seminárov. Odkiaľ prišiel podnet k takejto ponuke?

Podnet prišiel z vydavateľstva, že hľadajú niekoho, kto by zastrešoval didaktickú stránku seminárov. Poznali ma už roky – keďže som spoluautorkou niektorých učebníc, stretávali sme sa aj na seminároch k prvouke a pod. Myslím si, že ďalší zásadný moment, prečo si ma vydavateľstvo vybralo, bol, že som učiteľkou. Mám za sebou roky pedagogickej praxe. Mám odskúšané, čo na hodine funguje, čo deti baví a zároveň ich niekam posúva. Preto mi zverili úlohu podať obsah seminárov učiteľom. Je to pre mňa výzva.


Čo ťa na tejto ponuke oslovilo, že si sa napokon rozhodla súhlasiť so spoluprácou? 

Už roky mám pocit, že nielen ja, ale všeobecne učitelia aj celé naše školstvo ako keby mierne stagnovalo. Akoby som sa nerozvíjala ďalej, ostala som na jednom bode – používala som zaužívané veci a len som obmieňala to, čo som už mala nachystané. Ponuka vydavateľstva AITEC ma oslovila aj preto, lebo som prostredníctvom nej tak trochu donútená zahĺbiť sa do metód, prostriedkov, foriem, do nových inovatívnych vecí, ktoré som predtým možno ani nezachytila. Vďaka tomu posúvam i samu seba a mám z toho dobrý pocit. Keď niečo nové objavím, tak si to chcem vyskúšať a vidím, že aj kolegyne na to pozitívne reagujú. Zaujíma ich, čo nové robím, pýtajú sa ma na detaily, zapájajú sa, a tak sa začíname dopĺňať. Je to niečo, čím motivujem aj ostatné kolegyne a kolegov, podnecuje to v nich to, čo máme v sebe, len sme to už akoby zabudli. A to ma baví.


Ako približne vyzerá tvoja príprava na seminár?

Námet, resp. zameranie dostávam od vydavateľstva. Potom začína celý tvorivý proces. Po vzájomnej dohode vyberieme spoločne nejakú tému, ktorou by sme sa mohli uberať. Snažíme sa semináre robiť tak, aby boli prínosné pre učiteľov a aby vedeli poznatky využiť na vyučovaní. Preto si aj myslím, že si vydavateľstvo vybralo na spoluprácu práve mňa ako človeka z praxe. Mojou úlohou je priniesť niečo, čo by v rámci pripravovanej línie seminára mohlo fungovať aj priamo na vyučovaní, čo mám vyskúšané za tých viac ako 25 rokov praxe. Ja sama mám vytvorený súbor rôznych foriem, metód, hier, ktoré mám odskúšané a viem, že deti zaujímajú a bavia. Vždy je ale dôležité sledovať aj didaktický cieľ – aby hra nebola len samoúčelná, ale aby bolo vopred jasné, čo ňou chceme precvičiť.

Keď už máme smerovanie ujasnené, začne sa pripravovať prezentácia. Oslovíme autorov učebníc, zapojíme redakciu. Vkladajú sa obrázky, skeny strán, robia sa prílohy. Prezentácia sa niekoľkokrát upravuje, pripomienkuje, je to pomerne zdĺhavá práca, za ktorou stojí naozaj mnoho ľudí.


Človek si ani neuvedomuje, koľko práce je za prípravou takej prezentácie. Vedela by si celý proces odhadnúť časovo?

Keď som pripravovala prvý seminár, tak mi to trvalo skoro mesiac. Ale to aj preto, že som si vymyslela metódu, pri ktorej som si všetko chcela najprv vyskúšať, aby som to mohla učiteľom dobre podať. Samotná príprava metódy mi trvala 20 hodín. Človek by povedal, že po tom mesiaci bude seminár hotový, ale ešte stále sa k nemu vraciam, upravujem a dolaďujem ho. (smiech)


Príprava seminárov je tvorivý proces, na ktorom spolupracuje množstvo ľudí. Foto: aa


Ktoré techniky či pomôcky ty osobne najradšej využívaš na oživenie seminárov?

Ja som kinestetický typ, potrebujem sa na hodine hýbať. Tiež potrebujem vizuálny vnem, a naopak, veľmi zle si pamätám veci sluchovo. Na vyučovaní sa preto snažím zapojiť čo najviac zmyslov – aby deti veci podržali v rukách, aby si učivo spievali, aby pri ňom kreslili, hýbali sa..., aby si každý typ dieťaťa našiel v tom to svoje, čo mu lepšie pomôže zapamätať si preberanú látku. To isté sa snažím prenášať aj do seminárov. Keď chcem napríklad nejakú metódu vysvetliť, natočím video, aby aj učiteľ mal možnosť vidieť, zažiť, nadchnúť sa pre vec. Ja si myslím, že nestačí len počuť, ale treba si veci aj vyskúšať na vlastnej koži.


Na ktoré témy sa môžu učitelia tešiť v najbližšom období?

Čaká nás viacero seminárov. Hneď prvý bude zameraný na vyučovanie prvouky a konkrétnejšie sa budeme venovať výskumne ladenej koncepcii prírodovedného vzdelávania. Takou špecialitkou, ktorú som si pripravila pre učiteľov, je metóda lapbooku, ktorá sa dá krásne využiť na hodinách prvouky.


Sama považuješ čítanie s porozumením za jednu z najdôležitejších vecí, ktoré treba rozvíjať u detí na prvom stupni. V spolupráci s vydavateľstvom pripravuješ viacero seminárov na túto tému.

Pripravujeme dva semináre venované prváckemu učivu, v rámci ktorých sa budeme venovať HUPSOVMU ŠLABIKÁRU i Šlabikáru LIPKA. Čítaniu sa však povenujeme aj v ďalších dvoch seminároch. Keďže vychádza  Nová Čítanka pre tretiakov, tak jeden bude orientovaný týmto smerom a ďalší bude zameraný na čitateľské denníky. Na všetkých týchto online stretnutiach budeme klásť veľký dôraz práve na čítanie s porozumením. Ešte väčší dôraz sa posnažíme klásť na chuť a radosť z čítania a na to, ako ich u detí vzbudiť. Semináre budú plné aktivít, hier a metód. Všetky z nich sme vyberali tak, aby ich mohli učitelia využiť na vyučovaní a aby sa im podarilo deti čo najviac motivovať k čítaniu.


Nemenej dôležitá je matematika. Aké semináre sa chystajú v oblasti matematického vzdelávania?

V rámci jarnej série chystáme k matematike dva semináre. Jeden bude venovaný násobeniu a druhý prvoročníkovému sčítavaniu a odčítavaniu. Obidva budú zamerané na štýly učenia a na to, ako pracovať s deťmi práve podľa štýlu učenia, do ktorého patria. V prvom seminári sa budeme venovať štýlu učenia podľa dominantnosti mozgových hemisfér, v druhom sa zameriame na kinestetický a vizuálny štýl učenia.


Na ktorý seminár sa ty tešíš najviac?

Samozrejme na môj, prvoukový. Budem robiť seminár vlastnej učebnice, tentoraz bude zameraný na sériu Prvouka pre prvákov LITE. Teším sa naň veľmi, najmä kvôli prezentácii lapbooku, lebo z vlastnej praxe viem, že deti sú tým nadšené a veľmi ich to baví. Preto verím, že aj učiteľom prinesieme niečo nové, variabilné a prakticky využiteľné.



Koncept lapbooku je jednou zo špecialít, na ktoré sa môžete tešiť na semiároch s Rút. Foto: archív rda


Aký máš vzťah k používaniu digitálnych technológií na vyučovaní?

Ja som technický typ, mám rada technológie, rada sa učím. Priznám sa, že na interaktívnu tabuľu som si tak zvykla, že si už bez nej vyučovanie ani neviem predstaviť. Podľa mňa je offlinová záležitosť strašne super. Mne osobne napríklad aitec offline naozaj uľahčil koronové obdobie. Najmä v nižších ročníkoch je veľmi nápomocná názornosť na tabuli. A to ani nehovorím o tom, že ako učiteľ všetko mám k dispozícii – prezentácie, prípravy... – vlastne nemusím myslieť na nič navyše.


Čo ťa na tejto práci baví najviac?

Baví ma to, že pracujem s inteligentnými ľuďmi, s mladými ľuďmi. Baví ma tvoriť, som jednoducho taký typ od prírody.


SORUDAN Solutions, s.r.o.

Prihlásenie



Zabudnuté heslo

Nemáte vytvorené zákaznícke konto? Zaregistrujte sa.