Hlavné menu
- Úvod
- Tituly hradené MŠVVaM SR
- E-shop
- Série titulov
- Šlabikáre Šlabikár LIPKA HUPSOV šlabikár
- Čítanie
- Matematika Matematika Matematika LITE
- Prvouka Prvouka Prvouka LITE
- Slovenský jazyk Z. Hirschnerová a kol. R. Titková a kol. Slovenský jazyk LITE
- Prírodoveda Prírodoveda Prírodoveda LITE
- Vlastiveda Vlastiveda Vlastiveda LITE
- Informatická výchova
- Školský klub Veselo je v školskom klube Hurá do školského klubu
- aitec offline
- Aktuality a správy
- Vzdelávanie pre učiteľov
- Súťaže
- Materiály pre učiteľov na stiahnutie
- Médiá
- Kontakty
- Pre rodičov / HOME
Prírodoveda pre 1. stupeň ZŠ
Prírodoveda pre tretiakov
R. Dobišová Adame O. Kováčiková
Bežná cena: 6,05 €
Prírodoveda pre tretiakov pre školy s VJM (Természetismeret harmadikosoknak munkáltató tankönyv)
R. Dobišová Adame O. Kováčiková
Bežná cena: 8,91 €
Metodické komentáre k Prírodovede pre tretiakov
R. Dobišová Adame O. Kováčiková
Pôvodná cena: 3,52 €
DOPREDAJOVÁ CENA: 0,55 €
aitec offline k Prírodovede pre tretiakov – LICENCIA
: : Digitálny produkt AITEC
CENA: 15,96 €
e-učebnica Prírodoveda pre tretiakov pre školy s VJM (e-Tankönyv Természetismeret harmadikosoknak munkáltató tankönyv)
: : produkt AITEC
Bežná cena: 7,92 €
Prírodoveda pre štvrtákov
R. Dobišová Adame O. Kováčiková
Bežná cena: 7,15 €
Prírodoveda pre štvrtákov pre školy s VJM (Természetismeret negyedikeseknek munkáltató tankönyv)
R. Dobišová Adame O. Kováčiková
Bežná cena: 8,91 €
aitec offline k Prírodovede pre štvrtákov – LICENCIA
: : Digitálny produkt AITEC
CENA: 15,96 €
e-učebnica Prírodoveda pre štvrtákov pre školy s VJM (e-Tankönyv Természetismeret negyedikeseknek munkáltató tankönyv)
: : produkt AITEC
Bežná cena: 7,92 €
Obrázkové karty k Prírodovede pre tretiakov
: : produkt AITEC
Pôvodná cena: 6,00 €
DOPREDAJOVÁ CENA: 3,96 €
Pre bližšie informácie prejdite kurzorom na jednotlivé ikony. Ceny sú uvádzané s DPH.
Prírodovedná séria pracovných učebníc Prírodoveda pre tretiakov a Prírodoveda pre štvrtákov pre 1. stupeň základných škôl koncepčne prepája učivo prírodovedy s učivom prvouky z prvého a druhého ročníka ZŠ.
Prírodoveda vedie žiakov k premýšľaniu, skúmaniu, hľadaniu informácií, zvažovaniu, usudzovaniu, tvorbe záverov.
Koncepcia pracovných učebníc poskytuje rôzne tematické aktivity zamerané na rozvoj vedomostí a spôsobilostí, ktoré sú primerané veku, a podnecuje záujem žiakov o prírodovedné vzdelávanie. Učivo je spracované formou rôznych otázok a úloh: expozičných, fixačných i overovacích. Pracovná učebnica zahŕňa rôzne aktivizujúce, aplikačné či problémové úlohy, ako aj úlohy rozvíjajúce také kognitívne činnosti žiakov, ktoré operujú s pojmami hľadanie, pátranie, skúmanie a objavovanie. Dôraz sa kladie najmä na aktívnu úlohu žiaka pri osvojovaní si nových poznatkov prostredníctvom zážitkov, na učení s porozumením, okamžitej spätnej väzbe a prepojení učiva s praktickým svetom žiaka.
Pracovné učebnice sú v súlade s inovovaným Štátnym vzdelávacím programom ISCED 1 zo septembra 2015.
O AUTORKÁCH
Autorkami série sú učiteľky primárneho vzdelávania s dlhoročnými skúsenosťami Mgr. Rút Dobišová Adame a Mgr. Oľga Kováčiková. Obe pracujú aj s modelom integrovaného tematického vyučovania ako lektorky aj modelové učiteľky. Sú autorkami učebníc, pracovných učebníc a metodických materiálov. Pri svojej práci vychádzajú z osvedčených postupov tradičného vyučovania v škole. Kladú dôraz na učenie s porozumením, pri ktorom si žiak konštruuje vlastné poznanie sveta. Preferujú zážitkové učenie, vlastné objavovanie, pátranie a skúmanie.
O SÉRII
Úvodným titulom prírodovednej série je pracovná učebnica Prírodoveda pre tretiakov, na ktorý nadväzuje titul Prírodoveda pre štvrtákov. Pracovné učebnice dopĺňa široká škála metodických a didaktických materiálov a pomôcok: metodické komentáre, multimediálne prezentácie, návrh na tematický výchovno-vzdelávací plán a návrhy príprav na vyučovacie hodiny, ktoré sú súčasťou metodickej podpory aitec offline. Materiály obsahujú kvalitné texty, v praxi overené a realizovateľné úlohy a aktivity, množstvo obrazového materiálu a námety na zaujímavé výskumné a bádateľské aktivity, pri ktorých sa používajú bežne dostupné materiály a pomôcky.
Autorská koncepcia pracovných učebníc Prírodoveda pre tretiakov a Prírodoveda pre štvrtákov je vzájomne prepojená nielen prvkami, ale aj úlohami, ktoré na seba nadväzujú a stavajú na vedomostiach, ktoré si žiaci postupne osvojujú. Jednotlivé úlohy stavajú a nadväzujú na poznatky osvojené v prvom a druhom ročníku. Úlohy postupne a plynulo stupňujú svoju náročnosť vzhľadom na dosiahnutú úroveň vedomostí, schopností a zručností žiakov v danom ročníku.
ZAMERANIE PRACOVNÝCH UČEBNÍ
Učivo v pracovných učebniciach je podľa iŠVP zamerané na skúmanie a objavovanie vybraných prírodných javov, najmä na:
- postupné systematizovanie poznatkov o prírode – rozvoj pozorovacích a kategorizačných spôsobilostí,
- rozširovanie poznania – skúmania fungovania vybraných prírodných javov,
- rozvoj spôsobilostí potrebných na objektívne skúmanie sveta,
- vyhľadávanie informácií v rôznych druhoch sekundárnych zdrojov,
- vyjadrovanie aktuálneho poznania, diskusiu, vysvetlenie pozorovaných skutočností,
- skúmanie situácií a javov,
- tvorbu nových poznatkov vlastnou bádateľskou činnosťou.
Ponúknuté didaktické aktivity pomáhajú rozvíjať u žiakov schopnosť pozorovať, zaznamenávať informácie, motivujú ich k experimentovaniu, formulovaniu predpokladov a záverov z pozorovaní výskumných a bádateľských aktivít.
ZAUJÍMAVÉ PRVKY PRACOVNÝCH UČEBNÍC
- Slovné zadania pre žiaka – úlohy sú zamerané na všetky typy inteligencií a ich náročnosť stúpa tak, ako si žiaci osvojujú vedomosti z rôznych oblastí.
- Cieľové kompetencie – obsahový a výkonový štandard v súlade s iŠVP.
- Palubný denník, Zápisník detektívov (základné učivo) – prináša nové informácie a poznatky, podporuje čítanie s porozumením, učí žiakov hodnotiť text.
- Moje poznámky (zhrnutie učiva) – rubrika prepájajúca všetky ročníky, vedie žiaka k plynulej a samostatnej tvorbe poznámok.
- Výskumné a bádateľské aktivity – rozvoj spôsobilosti vedeckej práce, inovatívne metódy vzdelávania.
- Viem aj toto? – rozširujúce úlohy, ich cieľom je prehĺbiť preberané poznatky, prípade slúžia ako úlohy navyše.
- Dlhodobé pozorovanie a sebahodnotenie
- Opakovanie na konci tematických okruhov
- Sprievodné postavičky
aitec offline k PRÍRODOVEDE
aitec offline k Prírodovede pre tretiakov je metodická podpora pre učiteľa nezávislá na internetovom pripojení. Priamo korešponduje s učivom v danom ročníku. V závislosti od jednotlivých ročníkov v nich nájdete:
- pracovné učebnice v elektronickej podobe,
- podporné multimediálne prezentácie s úlohami z pracovných učebníc,
- doplňujúce a rozširujúce úlohy a hry,
- metodické komentáre pre učiteľa,
- návrhy príprav na vyučovacie hodiny
- návrh na tematický výchovno-vzdelávací plán,
- demonštračné videá k niektorým výskumným a bádateľským aktivitám,
- prílohy na vytlačenie
- maľovanky.
METODICKÉ KOMENTÁRE
Metodické komentáre k Prírodovede pre tretiakov podrobne vysvetľujú prácu s úlohami uvedenými v pracovnej učebnici. Poskytujú komplexné vysvetlenie autorskej koncepcie vyučovania prírodovedy v pracovnej učebnici. Okrem metodických komentárov ponúkajú aj námety na ďalšie aktivity na vyučovaní, doplnkové texty a návrh na tematický výchovno-vzdelávací plán.
PREDCHÁDZAJÚCE TIUTLY
Pracovné učebnice Prvouka pre 1. ročník základnej školy a Prvouka pre druhákov koncepčne prepájajú učivo prvouky z prvého a druhého ročníka ZŠ s učivom prírodovedy v treťom a štvrtom ročníku.
Didaktické materiály k sérii Prírodoveda pre prvý stupeň základných škôl
Metodická príručka k pracovnej učebnici Prírodoveda 1
Posledná aktualizácia: 11.4.2013
(pdf, 6240 KB)
Vzorové riešenia úloh k pracovnej učebnici Prirodoveda 1
Posledná aktualizácia: 11.4.2013
(pdf, 5510 KB)
Metodická príručka k pracovnej učebnici Prírodoveda 2
Posledná aktualizácia: 11.4.2013
(pdf, 2791 KB)
Vzorové riešenia úloh k pracovnej učebnici Prirodoveda 2
Posledná aktualizácia: 11.4.2013
(pdf, 6556 KB)
Prelistovať materiál
Prevziať súbor
Návrh na tematický výchovno-vzdelávací plán k Prírodovede pre tretiakov, formát pdf
Posledná aktualizácia: 24.8.2022
(pdf, 266 KB)
Návrh na tematický výchovno-vzdelávací plán k Prírodovede pre tretiakov, formát xlsx
Posledná aktualizácia: 24.8.2022
(xlsx, 15 KB)
Návrh na tematický výchovno-vzdelávací plán k Prírodovede pre tretiakov, formát rtf
Posledná aktualizácia: 24.8.2022
(rtf, 1730 KB)
Prelistovať materiál
Prevziať súbor
Návrhy príprav k Prírodovede pre tretiakov
Posledná aktualizácia: 11.1.2023
(pdf, 858 KB)
Zahrajme sa - príloha s kartičkami
Posledná aktualizácia: 5.3.2018
(pdf, 4277 KB)
Prelistovať materiál
Prevziať súbor
Prírodoveda a Vlastiveda pre tretiakov – Koncepcia vyučovania podľa iŠVP
Posledná aktualizácia: 6.12.2017
(pdf, 16526 KB)
Prelistovať materiál
Prevziať súbor
Námet na pojmové mapovanie
Posledná aktualizácia: 10.10.2019
(pdf, 626 KB)
Prelistovať materiál
Prevziať súbor
Edukačné maľovanky – čierno-biele
Posledná aktualizácia: 3.6.2020
(pdf, 3289 KB)
Prelistovať materiál
Prevziať súbor
Edukačné maľovanky
Posledná aktualizácia: 22.5.2020
(pdf, 4659 KB)
Metodické komentáre k pracovnej učebnici Prírodoveda 3
Posledná aktualizácia: 5.10.2012
(pdf, 3326 KB)
Cieľové kompetencie k pracovnej učebnici Prírodoveda 3 pre 1. stupeň základných škôl
Posledná aktualizácia: 4.10.2012
(pdf, 1253 KB)
Prelistovať materiál
Prevziať súbor
Námet na rolové hry s maňuškami
Posledná aktualizácia: 10.10.2019
(pdf, 1268 KB)
Prelistovať materiál
Prevziať súbor
Návrh na tematický výchovno-vzdelávací plán k Prírodovede pre štvrtákov, formát pdf
Posledná aktualizácia: 2.9.2022
(pdf, 243 KB)
Návrh na tematický výchovno-vzdelávací plán k Prírodovede pre štvrtákov, formát rtf
Posledná aktualizácia: 2.9.2022
(rtf, 712 KB)
Návrh na tematický výchovno-vzdelávací plán k Prírodovede pre štvrtákov, formát xlsx
Posledná aktualizácia: 2.9.2022
(xlsx, 17 KB)
Prelistovať materiál
Prevziať súbor
Návrhy príprav k Prírodovede pre štvrtákov
Posledná aktualizácia: 11.1.2023
(pdf, 1484 KB)
Maľovanka – Ozubené kolesá (Prírodoveda pre štvrtákov: Ozubné koleso)
Posledná aktualizácia: 22.10.2020
(pdf, 1416 KB)
Maľovanka – Krv (Prírodoveda pre štvrtákov: Krv, cievy a krvný obeh)
Posledná aktualizácia: 15.10.2020
(pdf, 1428 KB)
Prelistovať materiál
Prevziať súbor
Edukačné maľovanky – čierno-biele
Posledná aktualizácia: 3.6.2020
(pdf, 3289 KB)
Prelistovať materiál
Prevziať súbor
Edukačné maľovanky
Posledná aktualizácia: 22.5.2020
(pdf, 4659 KB)
Prelistovať materiál
Prevziať súbor
Didaktická hra k Prírodovede pre štvrtákov
Posledná aktualizácia: 7.9.2018
(pdf, 2967 KB)
Metodické komentáre k pracovnej učebnici Prírodoveda 4
Posledná aktualizácia: 29.11.2012
(pdf, 6931 KB)
Cieľové kompetencie k pracovnej učebnici Prírodoveda 4 pre 1. stupeň základných škôl
Posledná aktualizácia: 4.10.2012
(pdf, 1291 KB)
Prelistovať materiál
Prevziať súbor
Prezentácia: Čítanie s porozumením na hodinách prírodovedy 2 (online seminár)
Posledná aktualizácia: 22.10.2020
(pdf, 5002 KB)
Prelistovať materiál
Prevziať súbor
Prezentácia: Čítanie s porozumením na hodinách prírodovedy (online seminár)
Posledná aktualizácia: 22.10.2020
(pdf, 3521 KB)
Prelistovať materiál
Prevziať súbor
Príloha k semináru Rozvoj čítania s porozumením na hodinách prírodovedy
Posledná aktualizácia: 3.11.2020
(pdf, 446 KB)
Prelistovať materiál
Prevziať súbor
Prezentácia: Vyučovanie prírodovedy podľa iŠVP (4. ročník)
Posledná aktualizácia: 2.10.2018
(pdf, 10508 KB)
Prelistovať materiál
Prevziať súbor
Prezentácia z prírodovedy k semináru Vyučovanie prírodovedy a vlastivedy podľa iŠVP
Posledná aktualizácia: 22.5.2018
(pdf, 18091 KB)
Didaktické hry - semináre Prírodoveda pre 1. stupeň základných škôl
Posledná aktualizácia: 23.3.2013
(pdf, 199 KB)
Prezentácia pre potreby MZ učiteľov 1. stupňa ZŠ: Vyučovanie predmetu Prírodoveda na 1. stupni ZŠ
Posledná aktualizácia: 20.3.2013
(ppt, 22459 KB)
-
Vydavateľstvo AITEC poskytuje prostredníctvom webového portálu www.aitec.sk vzorové riešenia k svojim titulom, pretože chce poskytnúť metodickú podporu a pomoc predovšetkým pedagógom, ale aj rodičom pri domácej príprave na vyučovanie.
Vzorové riešenia by mali byť prostriedkom na kontrolu vypracovanej úloh, či už v škole, alebo pri domácich úlohách. Poskytnutie vzorových riešení na webe sa stretáva s pozitívnym ohlasom od pedagógov, ale rovnako aj od rodičov, ktorí berú vypracovávanie domácich úloh zodpovedne a deťom riešenia poskytujú len na záverečnú kontrolu.
Stretávame sa aj s informáciou, že rodičia využívajú vzorové riešenia ako podklad pre priamy prepis domácej úlohy. Pokiaľ by sme sa rozhodli umožniť prístup k vzorovým riešeniam len pedagógom, problém „s podvádzaním“ by sa, podľa nás, vyriešil len čiastočne. Naďalej by sa pedagógovia stretávali s tým, že rodičia úlohy vyplnili sami, prípadne sa iným neetickým spôsobom dopracovali k vzorovým riešeniam, ktoré poskytujeme. Našim hlavným cieľom je v prvom rade pomoc a podpora – pri príprave pedagógov, počas vyučovania a pri príprave na vyučovanie doma.
Učiteľkám a učiteľom, ako odborníkom na vzdelávanie, navrhujeme rozhovor s rodičmi počas triedneho aktívu. Rodičia by mali byť v prvom rade ocenení za zodpovedný prístup k povinnostiam svojich detí. Okrem toho, práve v prípade problémov s priamym prepisom úlohy zo vzorových riešení, by mali dostať informáciu, že ak sa rozhodnú z akýchkoľvek dôvodov poskytnúť deťom vzorové riešenia na odpísanie výsledkov, sami ich vedú k podvádzaniu, neplneniu si povinností, vyhýbaniu sa zodpovednosti a dávajú im najavo nedôveru v ich vlastné schopnosti.
Vzorové riešenia k mnohým našim titulom nájdete v sekcii Materiály pre učiteľov na stiahnutie.
-
Pracovné učebnice sú plnofarebné tituly vo formáte A4. Forma pracovnej učebnice je kombinácia pracovného zošita a učebnice. Táto forma zaručuje efektívnejšiu prácu, jednoduchú manipuláciu a orientáciu v knihe. Zároveň umožňuje žiakom pracovať s textom a ihneď si ho overovať. Veľmi efektívne pracujú s učivom a vzápätí si k nemu píšu poznámky, pozorovania, značky a pod. Tento postup je neprípustný v bežnej učebnici. Pracovná učebnica je obzvlášť vhodná pre prírodovedné predmety experimentálneho charakteru. V mnohých štátoch je forma pracovnej učebnice preferovaná a obľúbená. Doplnením vlastných pozorovaní a ostatných samostatne nadobudnutých poznatkov získava žiak, vďaka Prírodovedám pre prvý stupeň základných škôl, ucelený učebný text na jednom mieste.
-
Čítanie je prirodzenou súčasťou vzdelávania. Pre každú zo vzdelávacích oblastí je čítanie s porozumením nevyhnutné a využíva sa aj pri aktivitách mimo vzdelávania. Preto požiadavku na rozvoj čítania s porozumením uplatňujeme nielen v tituloch slovenského jazyka, ale aj v tituloch pre iné predmety. Platí to aj v našich pracovných učebniciach Prírodoveda pre prvý stupeň základných škôl. Autori do týchto pracovných učebníc zaradili také texty, nad ktorými sa žiaci po prečítaní zamýšľajú a potom z nich vyberajú podstatné informácie. Tento spôsob práce s textom neskôr využijú pri osvojovaní si učiva na II. stupni základnej školy, v rámci štúdia na strednej alebo vysokej škole.
-
Odkiaľ čerpali autorky Prírodovedy pre prvý stupeň základných škôl námety na pokusy a experimenty? Zobraziť odpoveď
Autorky Rút Adame a Oľga Kováčiková čerpali námety na pokusy z bežného života a sú overené v praxi. Pokusy vychádzajú z javov, ktoré sú okolo nás, resp. žiaci sa s nimi stretávajú v každodennom živote. Námety na pokusy sú jednoduché na prípravu, prevedenie a čas. Pomôcky potrebné na ich realizáciu sú ľahko dostupné. Prostredníctvom pokusov si žiaci precvičujú všetky zložky prírodovednej gramotnosti: návrh pokusu, návrh pomôcok, hypotézy, tvorenie postupu, overenie hypotézy, tvorba vlastných záverov a pod.
-
Jednotlivé kapitoly v pracovných učebniciach na seba logicky nadväzujú. Samozrejme, myšlienkových postupov je oveľa viac, takže, ak si učiteľ vytvorí vlastný postup, prípadne inú súvislosť medzi kapitolami, môže kapitoly učiť vo vlastnom individuálnom poradí. Dôležité je, aby bol o správnosti svojho postupu presvedčený. Cieľom prírodovedy je nielen zvládnuť obsah učiva, ale najmä to, aby sa učiteľ zameral na rozvoj prírodovednej gramotnosti. Preto si môže zvoliť vlastné námety na pokusy, inak usporiadať témy a pod. Dôraz by mal pri tom klásť na vlastnú aktivitu žiakov – na experimentovanie, navrhovanie postupov, hypotéz, overovanie hypotéz v praxi či tvorenie vlastných záverov.